WinampSŁUCHAJ ONLINE
Interwencyjny telefon: (+48) 570-930-930 Telefon na antenę: (32) 775 22 22
Napisz do nas: antena@radiofest.pl
Znajdź nas na: facebook.com/festradio

05.08.2020Bytom: są pieniądze na modernizację infrastruktury wąskotorówki

Górnośląska Kolej Wąskotorowa łącząca Bytom z zalewem Nakło-Chechło w Miasteczku Śląskim to jedna z największych atrakcji w naszym regionie.
 
Aby kolej mogła regularnie kursować niezbędne są jednak remonty infrastruktury. Już wkrótce za 770 tys. zł rozpocznie się modernizacja ponad kilometr linii kolejowej.
- Górnośląska Kolej Wąskotorowa to nasza atrakcja turystyczna, która w okresie wakacyjnym cieszy się ogromną popularnością. Cieszę się, że udało się nam pozyskać środki z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, dzięki którym wykonana zostanie modernizacja dużego odcinka torowiska kolejowego – mówi Mariusz Wołosz, prezydent Bytomia. 
 
Inwestycja, która realizowana będzie na bytomskim odcinku Górnośląskiej Kolei Wąskotorowej jest możliwa dzięki dotacji z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, którą pozyskało nasze miasto. Remont będzie kosztował 770 tysięcy złotych.
 
W ramach zaplanowanych prac wykonawca zmodernizuje torowisko wąskotorowe w okolicach stacji Bytom Karb Wąskotorowy, Bytom Północny oraz w rejonie Dąbrowy Miejskiej. Zgodnie z projektem zdemontowane zostaną stare podkłady i tory kolejowe, a następnie firma realizująca prace przystąpi do wykonania nowej podbudowy z kruszywa oraz położy nowe podkłady i tory kolejowe.
- Mimo realizowanych prac przy torowisku kolejowym weekendowe kursy odbędą się zgodnie z planem. Kolej wąskotorowa będzie kursować w każdy weekend do 30 sierpnia – mówi Kamil Czarnecki ze Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.
 
Warto dodać, że wykonawca będzie miał 90 dni na wykonanie remontu torowiska, tym samym prace powinny zakończyć się na przełomie października i listopada br.
 
Przypomnijmy, że Górnośląskie Koleje Wąskotorowe to najstarsza nieprzerwanie czynna kolej wąskotorowa na świecie – powstała w roku 1853 i przez ponad 140 lat służyła śląskiemu przemysłowi, przewożąc węgiel, rudy metali, czy kamień. Gęsta sieć wąskich torów łączyła większość górnośląskich hut i kopalń, rozciągała się od Raciborza na południu po Szopienice na wschodzie oraz Bibielę na północy. W swojej złotej erze sieć wąskich torów liczyła ponad 230 kilometrów i obsługiwała niemal 200 bocznic. Od roku 2002 kolej służy już tylko przewozowi turystów, a utrzymują ją samorządy, w tym również Miasto Bytom wraz z pasjonatami skupionymi w Stowarzyszeniu Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.
 
W sumie kolej zatrzymuje się na dziesięciu stacjach, mijając po drodze zabytkową Elektrociepłownię w Bytomiu-Szombierkach, a także lokomotywownię w Bytomiu-Karbiu, gdzie można zobaczyć zabytkowe parowozy, wagony wąskotorowe oraz tzw. salonkę z 1912 roku.
 
Źródło: UM Bytom