popup
Teraz na antenie Radia Fest:

Pasmo muzyczne-Program nocny

Interwencyjny telefon: (+48) 570-930-930 Telefon na antenę: (32) 775 22 22
Napisz do nas: antena@radiofest.pl
Znajdź nas na: facebook.com/festradio

28.05.2018100 tysięcy startów i lądowań

Trzy lata temu, w czwartek 28 maja 2015 r., do użytku operacyjnego została oddana nowa droga startowa Katowice Airport. Pierwszym samolotem, który z niej wystartował, był Airbus A320 Wizz Air do Londynu-Luton o godzinie 6:11.  
Budowa nowej drogi startowej była, jak dotąd, największą inwestycją w historii portu. Decyzja o realizacji projektu zapadła w 2008 r. W ciągu 7 lat, zarządzające pyrzowickim lotniskiem Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA (GTL SA), przygotowało przedsięwzięcie pod kątem formalnym, montażu finansowego i fizycznie je zrealizowało.


Prace na budowie nowej drogi startowej rozpoczęły się w lutym 2013 r. i trwały 710 dni. Do realizacji zadania wykorzystano m.in. 120 tys. m3 betonu drogowego i konstrukcyjnego, 56 tys. ton mieszanki mineralno-bitumicznej, 421 tys. ton kruszywa różnego pochodzenia i frakcji. Łącznie, na budowę nowej drogi startowej, zostało przywiezionych ponad 1 mln ton materiałów budowlanych. Do wykonania oznakowania poziomowego potrzebnych było 9 000 kg farby. Zasilenie 1 097 świateł nawigacyjnych zostało zapewnione dzięki obejmującej 235 km sieci kabli. W budowę nowej drogi zaangażowanych było bezpośrednio ponad 1 500 osób i ponad 220 jednostek sprzętu. Koszt inwestycji wyniósł 157 mln zł netto z czego 73 mln zł GTL SA skutecznie pozyskało z Funduszu Spójności Unii Europejskiej (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko).
W efekcie powstała droga startowa o długości 3 200 m i szerokości 45 m.

Możliwe stało się wprowadzenie II kategorii operacji lotniczych, co oznacza, że lądowania mogą odbywać się przy widzialności wzdłuż drogi startowej nie mniejszej niż 300 m i przy pułapie chmur nie niższym niż 30 m. Dla porównania na wcześniej używanej drodze startowej o długości 2 800 m, minima dla lądowania wynosiły odpowiednio 550 i 60 m.
W dniu oddania do użytku nowej drogi startowej został podniesiony kod referencyjny pyrzowickiego lotniska z 4D do 4E. Oznacza to, że infrastruktura portu w całości przystosowana jest do przyjęcia dalekodystansowych, szerokokadłubowych samolotów  o rozpiętości skrzydeł dochodzącej do 65 m. Aktualnie, w Polsce tak wysoki kod referencyjny ma jeszcze tylko lotnisk im. F.Chopina w Warszawie.
Jak mówi, Artur Tomasik - szef GTL SA: - Oddanie do użytku nowej drogi startowej było bardzo ważnym impulsem dla rozwoju pyrzowickiego lotniska. W 2015 roku, gdy ją uruchamialiśmy w Pyrzowicach obsłużono 3 miliony pasażerów. W tym roku planujemy, że będzie ich ponad 4,5 miliona. W pierwszym kwartale bieżącego roku, w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku, liczba obsłużonych w Pyrzowicach podróżnych wzrosła o 25%, przy średnim 8% wzroście odnotowanym w Europie przez ACI Europe. W ciągu trzech lat funkcjonowania nowej drogi startowej, korzystające z niej linie lotnicze przewiozły z i do Pyrzowic około 10,5 mln pasażerów i ponad 50 tys. ton cargo. Na nowej infrastrukturze wykonano prawie 100 tys. startów i lądowań.
 

Komentarze (0):

Jeszcze nikt nie skomentował tego tematu. Bądź pierwszy.
Twój nick: Przeczytałem i zgadzam się z postanowieniami regulaminu